Veelgestelde vragen N-mineraalmeting

Goed dat je interesse hebt in de N-mineraalmetingen van Groeikracht Cosun. Met dit project willen we inzicht verschaffen over de stikstofsituatie in de teelten van Cosun, en telers de tools geven om de teelt te optimaliseren en te voldoen aan de Europese Nitraatrichtlijn (als onderdeel van de KRW-doelen voor waterkwaliteit). Op deze pagina behandelen we de veel gestelde vragen over dit onderzoek.

Aanmelding voor de metingen van 2025 is niet meer mogelijk.


Tot wanneer kan ik een N-mineraalmeting aanvragen?
Voor het teeltseizoen van 2025: van 10 december 2024 tot en met 25 januari 2025 waren de aanmeldingen geopend. Telers krijgen bericht wanneer zij zich kunnen aanmelden voor de metingen van 2026.

Hoe vaak wordt er bemonsterd? Wordt in het najaar hetzelfde perceel opnieuw bemonsterd?
Ieder perceel wordt per jaar 2 keer bemonsterd. De bemonstering in het voorjaar staat in het teken van de bemestingsstrategie. Aangemelde suikerbieten- en cichoreipercelen worden tussen eind januari en halverwege maart bemonsterd, aangemelde aardappelpercelen worden na opkomst bemonsterd, in de maanden mei en juni. Er wordt een BodemCheck uitgevoerd en een N-mineraalmeting. BodemCheck is een veldvochtige grondanalyse die snel inzicht geeft in de beschikbaarheid van de belangrijkste macro- en micronutriënten, op basis hiervan kan een gerichte bijbemesting worden uitgevoerd. In het najaar gaat het om inzicht in de achtergebleven hoeveelheid stikstof in de bodem en de eventuele kans op uitspoeling.  Deze bemonstering vindt plaats tussen 20 oktober en 10 december.

Wordt de meting met een machine uitgevoerd?
Het overgrote deel van de metingen zal handmatig worden uitgevoerd. Om de capaciteit te vergroten zijn  er nu ook een aantal machines om N-mineraalmetingen uit te voeren. Als er machinaal wordt bemonsterd zal de monsternemer dit vooraf afstemmen met de deelnemer.

Er liggen drainagebuizen in mijn perceel, is dit een probleem?
Als er drainage ondieper dan 90 cm ligt bestaat er een kleine kans dat deze worden geraakt. Op een blok van 2 hectare worden er 10 steken genomen op de diepte 60 t/m 90 cm. Wij wijzen deelnemers erop dat drainage eigen verantwoordelijkheid is. Cosun en de uitvoerende partij kunnen niet instaan voor eventuele schade als gevolg van metingen. In afstemming met de monsternemer kan ervoor gekozen worden de meting tot maximaal 60 cm te laten uitvoeren. De meting geeft dan alleen geen totaalbeeld, aangezien er een laag ontbreekt.

Wat zijn de voordelen van een N-mineraalmeting?
De meting in het voorjaar geeft je informatie over de stikstofniveaus in je bodem op verschillende dieptes. Met de uitslag van jouw perceel kun je in gesprek met je teeltadviseur over het optimaliseren van de teelt. Dit helpt je om slimmer te bemesten, kosten te verlagen, uitspoeling te verminderen en je opbrengst te verhogen. De herfstmetingen, na de oogst, geven een beeld van de reststikstof en daarmee een het risico op uitspoeling van nitraat. In de teeltevaluatie kunnen deze uitslagen meegenomen worden om in het opvolgende jaar nog doelgerichter te bemesten.

Wie voert de N-mineraalmeting uit?
De N-mineraal meting wordt uitgevoerd door Eurofins of Normec Group i.s.m. Dumea. Zij hebben gespecialiseerde mensen in dienst die een betrouwbaar monster kunnen steken en analyseren.

Op welke dieptes wordt er gemeten?
In het voorjaar wordt er gestoken op 2 dieptes, namelijk 0-30 cm en 30-60 cm. Dit is voldoende om goed advies te geven over de aanstaande bieten- of cichoreiteelt. In het najaar wordt er ook nog op een extra diepte gestoken, namelijk op 60-90 cm. Hiermee kun je zien hoeveel N er nog niet is benut in je teelt. De monsternemers volgen een officieel protocol om op deze dieptes een monster te nemen.

Hoe en hoeveel monsters worden er genomen per perceel?
Voor de monstername is er een protocol opgesteld voor een betrouwbare uitslag, dit protocol wordt door de monsternemer uitgevoerd. Binnen het opgegeven perceel wordt er op een representatief blok van 2 hectare gemeten. Op de laag 0-30cm worden 40 steken genomen, op de laag 30-60cm 20 steken en op de laag 60-90cm 10 steken.

Op welke wijze worden de telers geïnformeerd over hun eigen monstername (en wanneer belt de monsternemer)?
De teler wordt geïnformeerd door Eurofins of Normec Group wanneer het monster nemen plaatsvindt. Mocht er extra aandacht vereist zijn over het moment, of de locatie van het monster nemen, dan kan dit gecommuniceerd worden in het aanmeldformulier, of bij het eerste contact met de monster nemende instantie (zie contactgegevens onderaan de pagina).

Hoe krijgen de telers de terugkoppeling over de monsteruitslagen in het algemeen?
De uitslagen krijgt de teler na de monstername direct van de uitvoerende instantie zelf (via mail, dus niet van Cosun). Daarnaast brengen we een rapport uit, opgesteld door de WUR, waarin een teler kan zien of er ruimte voor verbetering is en er verklaard kan worden waarom het getal is zoals het is. Hiervoor gebruikt Cosun onder meer de gegevens uit de teeltregistratie van de desbetreffende teelt. Het rapport wordt in het voorjaar gedeeld.

Hoe lang duurt het tussen monstername en monsteruitslag?
Normaal gesproken zitten er 5 werkdagen tussen monstername en de uitslag.

Krijgen de buitendienstmedewerkers van Cosun ook de uitslag van de monsters?
Nee. De uitslagen van de monsters worden alleen gedeeld met de telers, conform de AVG regelgeving. Wel kun je jouw uitslagen natuurlijk zelf met de buitendienstmedewerker of adviseur bespreken.

Zit een advies inbegrepen bij de uitslag?
Nee, telers krijgen in beginsel geen bemestingsadvies van Cosun. Wat je wel kunt doen: Na een bemonstering in het voorjaar kun je op de IRS-website de stikstof bemestingsapp invullen, voor een zo goed mogelijk bemestingsadvies voor je bietenteelt. Na een najaarsbemonstering kun je in gesprek gaan met je vaste teeltadviseur of je contactpersoon bij Cosun, om over je resultaten te sparren.

Wat kan ik doen wanneer mijn N-mineraalmeting hoog uitvalt?
Neem dan contact op met je teeltadviseur of met je contactpersoon bij Cosun.

Wat doet Cosun met mijn gegevens en resultaten?
De uitslag wordt alleen gebruikt voor je eigen bedrijf. In gesprekken met derden gebruikt Cosun alleen geanonimiseerde gegevens die niet zijn te herleiden tot een perceel of bedrijf.

Heeft het nut om mee te doen als ik alleen suikerbieten of cichorei teel voor Cosun?
Ja, het heeft zeker nut om mee te doen als je alleen suikerbieten of cichorei teelt. Ook dan krijgen we een goed beeld over hoe we het als Cosun doen ten aanzien van de Europese KRW-doelen.

Heeft het nut om mee te doen als ik alleen op klei teel?
Ja, het heeft zeker nut om mee te doen als je alleen percelen op klei teelt. Ook dan krijgen we een goed beeld over hoe we het als Cosun doen ten aanzien van de Europese KRW-doelen.

Kan ik ook contact opnemen met mijn gebruikelijke contactpersoon van Cosun Beet Company, Aviko of Sensus?
Uiteraard is je vaste contactpersoon altijd bereid om vragen te beantwoorden.

Kan ik voor meerdere percelen/ teelten meedoen?
Ja, het is toegestaan om per teelt meerdere percelen aan te melden, tot een maximum van 5 per gewas. Deze vul je tegelijkertijd in op je aanmeldformulier. Let op dat bij aanmelding van cichoreipercelen, je de gebruik maakt van de telersportaal van Sensus (Klik hier).

Waarom zijn N-mineraalmetingen belangrijk voor het halen van KRW-doelen?
De N-mineraalmeting helpt ons om inzichtelijk te maken welke risico’s er nog zijn voor de waterkwaliteit. Als akkerbouwers staan we voor de grote uitdaging om in 2027 aan de kwaliteitseisen van de Europese Kaderrichtlijn Water (KRW) te voldoen. Hieronder valt de nitraatnorm van maximaal 50 mg per liter grondwater (de Nitraatrichtlijn). Er gaat al veel goed, maar als we de waterkwaliteit niet tijdig op orde krijgen, volgen na 2027 mogelijk strengere maatregelen – waaronder mogelijk voor de teelten van Cosun. Om dit te voorkomen zullen we met elkaar grote stappen moeten zetten om de uitspoeling van nitraat van onze akkers te verminderen. Een eerste stap is dus het meten van de huidige situatie. Op basis daarvan kan een teler kijken wat er eventueel beter kan. Daarmee werk je aan de toekomstbestendigheid van je bedrijf én van Cosun.


Staat jouw vraag hier niet tussen of heb je een algemene vraag over je aanmelding??
Neem dan contact met ons op via groeikracht@cosun.com.

Doe je al mee, en heb je vragen over jouw eigen bemonstering?
Neem contact op met jouw monster nemende instantie:
Telefoonnummer Normec Group: 0493 32 60 30
Telefoonnummer Eurofins Nederland: 088 876 10 10